Storslående opdatering fra Storåen – af Frank Thornild

241

September er en af mine favoritmåneder, når det gælder naturen. Svampene myldrer frem, vejret kan være magisk, og sidst men ikke mindst, kan fiskeriet ofte være fabelagtigt. I år har september ikke skuffet på nogle af ovenstående områder.

Opdateringen fortsætter under billederne

Fiskeriet har været fabelagtigt. Sidst jeg skrev var der fanget ca 700 laks. I dag ligger fangsttallet på 1100! Vildt. Fangsterne har været spredt over hele åen, men må nok sige at på strækkene bag Nr Vosborg, altså Vembvand har, fiskeriet være vildt. 2,3,4,5 laks til en enkelt fisker har været næsten daglig kost. Alle fangstmetoder har givet fisk, men spin er stadig agnen med flest fisk på samvittigheden.

Opdateringen fortsætter under billedet

Heldigvis har fluefiskeriet også svinget sig op, efter vi fik regn,og heldigvis har mange byger, sørget for at vandstanden har været på et temmeligt stabil niveau, siden midt september. Og fiskene har været med på spøgen. Lørdag d. 17 stod i vandrestaureringens tegn. Et gydestryg i Karup å skulle gøres færdig.

Opdateringen fortsætter under billederne

I sol og regn blev der knoklet. Regnen skulle udnyttes søndag. En kort aftentur blev det til, trods ømme arme. Jeg valgte at fiske mellem broerne i Vemb. Normalt fiskes strækket fra nordsiden, men jeg valgte sydsiden denne aften. Allerede efter nogle ganske få kast, kom et godt træk i fluen, men fisken blev ikke siddende. Den fik en chance til, og denne gang sad den der. Det viste sig at være en god havørrede. Sæsonens første for mit vedkommende.

En fin fisk på et par kilo. Den fik lov til at svømme videre.

Kort før jernbanebroen blev fluen igen taget. Og sørme af endnu en fin havørreden. Denne gang en fisk på 60 cm og 2.5 kg. Den kom med hjem.

D 1.oktober var åen steget igen. Vejret var lidt tungt fra morgenen af, så Luk&Sluk blev valgt. Den skuffede ikke. Efter kun 5 minutter, tog en fisk ved modsatte side. En smuk hunlaks som efter en kort figth blev nettet og genudsat.

Opdateringen fortsætter under billedet

D 1.oktober var åen steget igen. Det var en af de smukke dage. Klar luft, vindstille og trækkende gæs. Startede ved pumpehuset. Efter hybenbuskene blev fluen taget stille og roligt. Troede egentlig der var tale om en havørrede på et par kilo, da fisken gik roligt ved bunden. Den blev presset op og en hale brød overfladen…. Den var større og det var en laks.

Ca 85 cm som hurtigt fik friheden igen. Vejret skiftede til regn og blæst. Men også smukt.

Men ikke flere fisk den dag. Nu er det jo ikke kun laks og havørreder, der skaber en god dag. Forleden, d 3 oktober var jeg ved åen igen. Det blæste ret kraftigt, vel Ca 15—16 sek/m. Jeg startede ved vejbroen. En kort figth med en lille havørrede eller grilse endte efter 1 minut. Ved jernbanebroen kom endnu et hug. Det var ikke blanke eller gyldne farver der dukkede op, men de smukkeste grønne og røde farver. Et smukt eksemplar af en aborre havde snuppet fluen. Ikke verdens største fisk, men de er altså bare smukke.

Opdateringen fortsætter under billederne

Tilbage ved vejbroen skulle der lige kastes et par kast mere. Et eller andet fik mig til at dreje hovedet. Et par hundrede meter bag mig hang havørnen over en nyskabt sø på den anden side af åen.

Stor og majestætisk svævede den rundt over hovedet på mig. Op til bilen, hvor jeg havde en kikkert liggende. Riggede fra, og løb ned igen. Desværre var den væk. På vejen hjem kørte jeg bagom, så jeg kunne holde på et dige med udsigt over søen. Håbet var at den sad på marken et sted så jeg kunne se den igen. Det gjorde den ikke, men luften var fuld af ænder og måger, så jeg tænkte at den måtte være i nærheden. Kikkerten kom for øjnene og der var den. Den flyvende dør. Imellem ænder og måger svævede den roligt rundt. Så tæt på at jeg kunne tælle halefjer, ja næsten se den i øjnene. I 5-10 minutter havde jeg fornøjelsen af dens selskab. Så steg den i store cirkler og forsvandt mod syd over Råsted Lilleå. Ingen store fisk på land, men måske årets bedste fiskedag. Det var en barnedrøm, der gik i opfyldelse. Er stadig høj.

Efteråret er over os og vi har 9 dage endnu. Jeg kan kun opfordre til at komme til åen. Der ligger så mange oplevelser derude. Fisk eller ej. Knæk&bræk.

– Frank Thornild – Lokalreporter ved Afiskeri.dk – Storåen.